Sabine Ercklentz
translating installation into composition for headphones
Gehörgänge A und B – 2 Angebote
Der Raum als Körper – der Körper als Raum
Das Ballhaus Ost – ein Organismus, der 3. Stock sein Organ
Dem Ort Gesellschaft leisten
Wie klingt der 3. Stock… durch mich?
Schritte – Feedbacks – (keine) Stille
Wo entsteht der Klang?
Ohr, Haut, Fenster
Membran – Trennscheibe und Schnittstelle
Klänge der vergangenen Anwesenheit
Transformation, Interpretation
Hinübertragen
… in die Installation
… in den binauralen Kopfraum
Der Raum – das Publikum – und ich
Ein Dreieck
Welcher Raum?
Meine Absicht – eure Erfahrung
unendliche Interferenz
Gehörgang A für einen konkreten Ort, Lautsprecher, Transducer und Publikum
Ballhaus Ost, Etage III, Pappelallee 15, 10437 Berlin
Freitag 27.08.21 16:00-22:00, Samstag 28.08.21 15:00-22.00, Sonntag 29.08.21 15:00-22:00
Dauer: 15 min
video documentation—concept, edited by: Isabell Spengler
camera by: Lilli Kuschel, Stefan Korsinsky, Isabell Spengler
sound recorded by: Adam Asnan, Francisco Petrucci
sound mixed by: Sabine Ercklentz
Gehörgang B für einen beliebigen Ort, Kopfhörer und 2 Ohren
Spätkauf Hutfabrik, Pappelallee 3-4, 10437 Berlin | Hinterhof Ballhaus Ost, Pappelallee 15, 10437 Berlin | Vorplatz St. Elisabeth-Kirche, Invalidenstraße 4A, 10115 Berlin | Privater oder öffentlicher Ort eigener Wahl
Freitag 27.08.21 16:00 – Sonntag 29.08.21 22:00
Auditory canals A and B – 2 proposals
The space as body – the body as space
Ballhaus Ost – an organism, the 3rd floor its organ
Keeping the space company
How does the 3rd floor sound… through me?
Steps – feedback – (no) silence
Where is the sound generated?
Ear, skin, window
Membrane – divider and interface
Sounds of the past presence
Transformation, interpretation
Carrying over
… into the installation
… into the binaural headspace
The space – the audience – and I
A triangle
Which space?
My intention – your experience
infinite interference
Auditory canal A for a concrete location, loudspeaker, transducer and audience
Ballhaus Ost, Etage III, Pappelallee 15, 10437 Berlin
Friday 8/27/2021 16:00-22:00, Saturday 8/28/2021 15:00-22.00, Sunday 8/29/2021 15:00-22:00
Duration: 15 min
video documentation—concept, edited by: Isabell Spengler
camera by: Lilli Kuschel, Stefan Korsinsky, Isabell Spengler
sound recorded by: Adam Asnan, Francisco Petrucci
sound mixed by: Sabine Ercklentz
Auditory canal B for a random location, headphones and 2 ears
Spätkauf Hutfabrik, Pappelallee 3-4, 10437 Berlin | Hinterhof Ballhaus Ost, Pappelallee 15, 10437 Berlin | Vorplatz St. Elisabeth-Kirche, Invalidenstraße 4A, 10115 Berlin | private or public place of own choice
Friday 8/27/2021 16:00 – Sunday 8/29/2021 22:00
Sabine Ercklentz lebt und arbeitet als Komponistin, Musikerin und Performerin in Berlin. Sie arbeitet sowohl live-elektronisch als auch mit Fixed Media, häufig in Kollaboration mit anderen Künstler:innen und in transdisziplinären Projekten. Die Wahl des Formats ist dabei kontextabhängig und divers: es entstehen Konzerte, audiovisuelle Werke, Performances, Installationen und Hörstücke. U.a. ist sie Teil des Composer/Performer Ensembles N.E.W. und des Trios Contagious.
Auftritte und Ausstellungen (Auswahl)
bei/im A L’ARME Festival, Berlin, Eclat Festival, Stuttgart, Ruhrtriennale, Bochum, CTM, Berlin, AdK, Berlin, Hamburger Bahnhof, Berlin, Foro International Mexico-City (Mexico), FIMAV Victoriaville (Kanada), Red Cat, Los Angeles (USA), CalArts (USA), Rencontres chorégraphiques, Paris, (Frankreich), Ars Electronica (Österreich), Moderna Museet, Stockholm (Schweden),Taktlos, Zürich (Schweiz), City of Women, Ljubljana (Slowenien), Wittener Tagen für Neue Kammermusik, Donaueschinger Musiktage, Forum Neue Musik, Jazzfestival Moers, Jazztage Leverkusen, Jazzfestival Leipzig, Wie es Ihr gefällt, ZKM Karlsruhe, Tanzplattform Deutschland, Dresden.
Sabine Ercklentz is a composer, musician and performer living in Berlin. She works both with live electronics and fixed media, frequently collaborating with other artists and in transdisciplinary projects. The choice of format depends on context and is diverse, ranging from concerts and audio-visual works to performances, installations and audio pieces. She is a member of the composer/performer ensemble N.E.W. and the Trio Contagious, among others.
Performances and exhibitions (selection)
at A L’ARME Festival, Berlin, Eclat Festival, Stuttgart, Ruhrtriennale, Bochum, CTM, Berlin, AdK, Berlin, Hamburger Bahnhof, Berlin, Foro International Mexico-City (Mexico), FIMAV Victoriaville (Kanada), Red Cat, Los Angeles (USA), CalArts (USA), Rencontres chorégraphiques, Paris, (Frankreich), Ars Electronica (Österreich), Moderna Museet, Stockholm (Schweden),Taktlos, Zürich (Schweiz), City of Women, Ljubljana (Slowenien), Wittener Tagen für Neue Kammermusik, Donaueschinger Musiktage, Forum Neue Musik, Jazzfestival Moers, Jazztage Leverkusen, Jazzfestival Leipzig, Wie es Ihr gefällt, ZKM Karlsruhe, Tanzplattform Deutschland, Dresden.