Brandon LaBelle


Sonntag | Sunday 02.12. | 20:00

The withdrawn, toward, then
Brandon LaBelle composing for/with África Clúa Nieto, María Escobar & Jorge de Hoyos

The withdrawn, toward, then
[Das Zurückgezogene, in Richtung, dann]

Auf etwas zutreten, dann zurück, diese Bewegung als ein Akt des Austritts – das Machen eines Unterschieds, ein Zurückverfolgen zwischen und durch und miteinander. Darüber hinaus treten und weiter, um unterbrochen zu werden, was einem selbst wie nie zuvor Raum gibt, dieser Körper umgeformt und einen anderen formend, wie ein Geschenk, im Schenken hergestellt und das weist den Weg, die Möglichkeit einer Liebe, der Körper eine Welt werdend. Eintreten und hindurchtreten, als ein Rhythmus der Impulse einleitet, eine Bewegung, die dieses Offene, Aufgelöste unterstützt, das Hören, diese Linien und die Form des Erkennbaren hinter sich lassend, anderenfalls.

The withdrawn, toward, then

Stepping toward, then back, this movement as an act of exit—the making of a difference, a retracing between and through and with each other. Stepping across, and further, to be interrupted, which allows for oneself as never before, this body refigured, and figuring another, like a gift, produced in the giving and that shows the way, a possibility of love, the body becoming a world. Stepping into, and through, as a rhythm that instigates momentum, a movement that supports this being undone, the hearing, exiting these lines and the shape of the recognizable, otherwise.

Samstag | Saturday 1.12. | 17:30
Lecture by Brandon LaBelle
The otherwise heard, that we become | Das auf andere Weise Gehörte, zu dem wir werden
| Symposium Abstracts

Brandon LaBelle beschäftigt sich als Künstler, Autor und Theoretiker mit akustischen, kulturellen und gesellschaftlichen Räumen und Territorien. Dabei verwendet er Klang, Performance, Text und von ihm konstruierte ortsbezogene Kontexte. Er entwickelt und präsentiert seine künstlerischen Projekte und Performances in internationalen Zusammenhängen, oftmals in Kollaborationen und im öffentlichen Raum. Zu seinen Arbeiten zählen The Floating Citizen, Tenerife Espacio de las Artes (2018), The Ungovernable, Documenta 14, Athen (2017), Oficina de Autonomia, Ybakatu, Curitiba (2017), The Hobo Subject, Gallery Forum, Zagreb (2016) und The Living School, South London Gallery (2016). Er ist Autor von Sound and Emergent Forms of Resistance (2018), Lexicon of the Mouth: Poetics and Politics of Voice and the Oral Imaginary (2014), Diary of an Imaginary Egyptian (2012), Acoustic Territories: Sound Culture and Everyday Life (2010) und Background Noise: Perspectives on Sound Art (2015; 2006). LaBelle lebt in Berlin. www.brandonlabelle.net

África Clúa Nieto ist Tänzerin und Performerin in Feldern wie zeitgenössischem Tanz, Contact Improvisation, Schauspiel, Körpertheater, Improvisation, Instant Composition und Soundpainting. Sie organisiert Forschungslabore für Contact Improvisation (CI), Interventionen und Street Dance. Sie nimmt regelmäßig an internationalen CI-Festivals in Madrid, Valencia, Granada, Murcia, Ibiza, Freiburg, Schweden teil. Sie beteiligt sich an multidisziplinären CI-Forschungsräumen und untersucht die Zusammenhänge und Anwendungen von CI in den Bereichen Bildung, Kunst und persönliches Wachstum.

María Escobar ist Choreographin, Regisseurin, Performerin und Lehrerin. Ihre umfangreiche Laufbahn wurzelt in den Darstellenden Künsten, begleitet von verschiedenen Projekten in den Bereichen Theater, Tanz, Bewegungskünste, Performance und Soziologie. Seit 2007 führt sie ihre eigene Kompanie Mery Dörp, wo sie als Interpretin und unabhängige Autorin arbeitet und immer den Körper als Grundachse ihrer Stücke nimmt. Zu ihren jüngsten Produktionen gehören: Map of the Sounds [Karte der Klänge] (2014) und ihre Trilogie der Transfers: De Tripas Corazón (2012), Spaces of a Body (2014) und Nude & Naked (2016). Zusammenarbeit mit der Architektin Ana Salomé Branco, dem Teatro de la Zarzuela in Spanien unter der Regie von José Carlos Plaza und der griechischen Choreographin Denise Perdikidis, Teatro de la Luna, Forja Teatro, Sudhum und Action Art Kollektiven wie LeftHandRotation, Not From Here und Contested Cities.www.mariaescobar.com

Jorge de Hoyos ist ein amerikanischer Tänzer/Performer und Choreograph, der seit 2012 in Berlin lebt und arbeitet. Bis 2012 war er in San Francisco in der Dance und Queer Performance Community aktiv, wo er Permakultur-Design, spirituelle und sexuelle Heilung, Anthropologie und Aktivismus in seine künstlerische Praxis integrieren konnte. Als Performer arbeitete Jorge mit Sara Shelton Mann, Keith Hennessy, Meg Stuart u.v.a. Als Choreograph hat er kürzlich das Work-in-progress Open Air bei der KunstKooperative in Berlin (2018) gezeigt. Derzeit studiert er Solo/ Dance/ Authorship (SODA) am Hochschulübergreifenden Zentrum Tanz (HZT) in Berlin.
www.jorgedehoyos.com

Brandon LaBelle is an artist, writer and theorist working with sound culture, voice, and questions of agency. He develops and presents artistic projects and performances within a range of international contexts, often working collaboratively and in public. Works include The Floating Citizen, Tenerife Espacio de las Artes (2018), The Ungovernable, Documenta 14, Athens (2017), Oficina de Autonomia, Ybakatu, Curitiba (2017), The Hobo Subject, Gallery Forum, Zagreb (2016), and The Living School, South London Gallery (2016). He is the author of Sonic Agency: Sound and Emergent Forms of Resistance (2018), Lexicon of the Mouth: Poetics and Politics of Voice and the Oral Imaginary (2014), Diary of an Imaginary Egyptian (2012), Acoustic Territories: Sound Culture and Everyday Life (2010), and Background Noise: Perspectives on Sound Art (2006). He lives in Berlin.www.brandonlabelle.net

África Clúa Nieto is a dancer and performer in fields such as contemporary dance, contact improvisation, acting, body theatre, improvisation, instant composition, and sound painting. She organizes research laboratories for contact improvisation (CI), interventions, and street dance. She regularly participates in international CI festivals in Madrid, Valencia, Granada, Murcia, Ibiza, Freiburg, Sweden. She engages in multidisciplinary CI research spaces and investigates the connections and applications of CI in the fields of education, art, and personal growth.

María Escobar is a creator, director, performer and teacher. Her extensive trajectory is rooted in the Performing Arts, accompanied with different projects related to theater, dance, the arts of movement, performance and sociology. Since 2007 she runs her own company Mery Dörp, where she works as an interpreter and independent creator, always taking the body as the fundamental axis of its pieces. Among her latest creations are: Map of the Sounds (2014), and her Trilogy of Transfers: De Tripas Corazón (2012), Spaces of a Body (2014), and Nude & Naked (2016). Collaborations with the architect Ana Salomé Branco, the Teatro de la Zarzuela in Spain under the direction of José Carlos plaza and the Greek choreographer Denise Perdikidis, Teatro de la Luna, Forja Teatro, Sudhum, and Action Art collectives such as LeftHandRotation, Not From Here, and Contested Cities.
www.mariaescobar.com

Jorge de Hoyos is an American dancer/performer and choreographer living and working in Berlin since 2012. Before, he was active within the dance and queer performance community in San Francisco, where he was able to integrate Permaculture Design, spiritual and sexual healing, anthropology and activism into his artistic practice. As a performer, Jorge has worked with Sara Shelton Mann, Keith Hennessy, Meg Stuart a.m.o. As a choreographer, he recently showed the work in progress Open Air at KunstKooperative in Berlin (2018). He is currently studying Solo/ Dance/ Authorship (SODA) at the Inter-University Centre for Dance Berlin (HZT).
www.jorgedehoyos.com